Är jag inte svensk nu?

Jag förstår inte varför Åkesson och SD försöker definiera vad svensk är. Det går inte göra utan att vara ute på väldigt, väldigt djupt vatten. Råkade fastna i ett intervjuprogram på SVT igår där de försökte få ut Åkesson vad svenskhet är för något. Tydligen är det en känsla av gemenskap, några gemensamma normer. Typ som att stå i kö.
 
Jag tänkte därför göra ett test här och nu, tagit ur mitt minne från gårdagens TV-program. 
 
- Har du bonader på väggen? Nej, jag har ju inte det. (rätt svar, JA, för att vara svensk måste jag ha bonader på väggen)
- Står du i kö? Väldigt sällan, personerna i kassan på Coop ÅC är sjukt snabba, men tränger mig aldrig (Rätt svar: finns det en kö så ställer du dig i den även om du inte vet vad du köar till. Det är så rotat i dig att du måste köa att du inte kan låta bli).
- Vilken typ av träd när du hör ordet träd? Tall, kanske gran, tänker mest på skog faktiskt (Rätt svar: BJÖRKBJÖRKBJÖRK. Självklart vet inte Åkesson att barrträd täcker större del av sveriges yta (och därmed är mer svenska, typiskt skåningar). 
- Bidrar du till det svenska samhället? Är student så tyvärr inte, men snart betalar jag nog mer skatt än jag "använder" (Rätt svar: Du betalar skatt, gärna för mycket skatt, bidragstagare (som alltid är invandrare i Åkessons hjärna) bidrar inte och är därför inte svenskar.)
- Hur ser du på klass? Det är ett viktigt begrepp för att se resultatet av den ekonomiska fördelningspolitiken fungerar. (Rätt svar: det kan man ju också kolla på, men nationalitet är viktigare).
- Ser du dig själv som svensk? Ja, tänk för det gör jag. Men svensk för mig är öppen till andra kulturer. Att vara svensk är att acceptera multikulturalism, se bara på nationalfredagsrätten Tacos. Inte svensk nej. (Rätt svar: Är du arisk så är du svensk, annars spelar det ingen roll hur "svensk" du själv anser dig vara. Det är vi i SD som avgör om du är svensk eller inte, inte du själv eller möjligtvis ditt pass.)
 
Resultat: halvsvensk, kanske andra, tredje generationens invandrare? 
 
 
(Antar att ni förstår att jag överdriver en aning, men långt ifrån allt)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0