Afrikanska barn

Kom och tänka på en sak när jag som bäst satt och läste om post-kolionalistiska mkv-teorier (deep shit i know).
När jag var betydligt yngre, sådär en 12-13 år brukade jag se på sånna där "stackars alla barn i Afrika"-galor. Hemskt synd om dem var det också. Men, när de fick en fadder blev de väldigt lyckliga. Tjoho vad 100 kr i månaden kunde göra underverk tänkte jag. Lyckades dock aldrig övertala mina föräldrar att bli faddrar. Pappa sa alltid att staten skänker redan så mycket (1 % av BNP kan jag meddela så här i efterhand).
En bild från dessa galor har ettsat sig fast på min näthinna. Dessa barn som spelade fotboll och skrattade, trots att de knappt hade mat för dagen. Jag var avundsjuk på dessa barn. De såg så lyckliga ut, som om de förstått vad livet gick ut på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0