Nöjd, nöjd eller nöjd?

Tänker på det här med självkänsla. Eller kanske snarare självbild. Ni vet, den där bilden på en jättesmal tjej som kollar sig i spegeln men ser en tjockare? Ofta nämns det att det är så anorexi är. Anorexia är självklart något mer komplicerat än den bilden och en fruktansvärd sjukdom.
Kollade igenom lite gamla bilder från gymnasiet här om kvällen och insåg en sak. Den spegelbild jag fick tillbaka då är samma som idag. Trots att jag väger omkring tio kilo mer idag. Visst, jag visste att jag var smal, kanske inte den smalaste på jorden.  Samtidigt ville jag väga mer, för jag var fasligt rädd för anorexia. Jag var smartare än så. Ändå ville jag så gärna få komplimanger varje gång jag hade något nytt.
Jag känner hopp när jag läser om föräldrar som bloggerskan Lady Dahmer ( http://ladydahmer.alltforforaldrar.se/ ) Hon vägrar kommentera sina barns yttre. Hon brusar upp sig av ilska när andra gör det. Hon är min idol!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0