Grekland vs. Jorden - Jessicas ekonomiska analys

Då jag egentligen inte läst ett endaste poäng i ekonomi/nationalekonomi tänker jag ta mig friheten att dra en slutsats.
Fast egentligen är det mer en kritik mot, ja, världen i största allmänhet kanske? Jessca mot världen heter ju den här bloggen så.

Varje gång det står något i tidingarna eller det nämns i TV sändningarna förstår jag inte hur de tänker. Om vi svenskar konsumerar mindre, beror det enbart på medhavsländernas dåliga ekonomiska situation. Vi har tydligen pengar i hushållen sägs det, men vi vågar inte använda dem. Kanske blir det en ekonomiskkris värre än 30-talet snart? Eller 2008 igen? Kanske som den på 90-talet? Eller 70? Hur många kriser har vi haft egentligen? Det är tydligen vad vi antas gå runt och fundera på. Ekonomiska kriser mest hela tiden.

Men jag, allvetande som jag är, drar en helt annan slutsats. Jag hoppas, varje gång jag läser en sådan artikel, att det verkligen beror på att människor inte enbart är rädda för en ekonomisk kris (det verkar vara nära nu, inte sant? 6:e lånet till Grekland, det bådar inte gott!). Jag tror att människor i största allmänhet är rädd för en mycket värre kris. Den kris som (mest troligt) kommer uppstå om vi inte tar tag i klimat- och miljöproblemen. De problemen finns inte enbart i medelhavet, utan världen över. Därför tror jag det skrämmer människor lite mer, än Greklands ekonomiska problem. För en kris i ett ekonomiskt system, som är något människan själv har skapat, är långt ifrån lika farligt som en kris i ett system som skapats under 4,54 miljarder år av någon/något som vi inte ens känner till.

Så, därför drar människan, smart som den är, slutsatsen att vi inte ska konsumera. Lätt som en plätt, inte sant?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0