1000 ord per dag, nu kör vi!

Idag tillåter jag bara uppsatsångesten pryda rubriken, för jag vill skriva något som ligger mig mer varmt om hjärtat - vår kära miljö och det där med att bryta mönster. Ibland är jag en sån där jobbig miljömupp, jag vill inte bara bryta mina mönster utan även andras. Till exempel skäller jag lite kärleksfullt på Fredrik när han inte köper ekologiska bananer (visst, de har fraktast så långt att man egentligen inte borde köpa dem alls - men det är ett senare problem). Det händer att jag ber mina studiekamrater att ta en riktig mugg istället för en pappersmugg. De ska ju trots allt sitta rätt nära diskinlämningen ändå..  När folk ska köpa vin för första gången så är mitt tips alltid att bara välja mellan de ekologiska alternativen - för då har man inte lika mycket att välja mellan. Sånna där småsaker, ni vet.

Vad gör det egentligen för skillnad? Blir folk arga på mig? Inte vet jag, ibland verkar det så - jag vill bara säga en sak och det är att miljö och natur går alltid före för mig, åtminstone i teorin (praktiken är mycket mer kompicerad än så). När jag säger att jag bryr mig om miljön och därför försöker handla min mat därefter betyder det inte att jag ser ner på andra som inte gör det. Det betyder bara att jag försöker påverka dig att göra något för den här jorden vi lever på. Det finns så många krafter i vårt samhälle som försöker att påverka oss alla till att bryta ner jorden. Därför tycker jag det är motiverat att jag ibland försöker påverka människor runt omkring mig - jag har trots allt flera stormakter, gigantiska koncerner och oljebolag emot mig.

Därför uppmanar jag alla att åtminstone en gång ni handlar välja den svenska köttfärsen över den irländska, de lokalproducerade äggen över de skånska (om ni nu inte bor i Skåne) och framförallt slicka upp all kladdkakesmet ur bunken för slänga mat är som ni kanske vet en väldigt stor miljöbov!

Kommentarer
Postat av: Sofia

fortsätt med ditt miljömuppande - det behövs! jag behöver nog också en spark i baken ibland.



och kämpa på med c-uppsatsen! 10 dagar?! tänk, snart är det över!! :D (försöker peppa dig, he he) kram på dig

2011-05-16 @ 21:47:58
URL: http://www.mynameissophiaa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0