Glömde en sak...(och om min C-uppsats)

på min skitlista. En sak som är huur självklar som helst. Det är ju att vara morgontrött! Helt hopplöst jobbigt när man försöker vara vaken men ögonen inte riktigt hänger med. Jag som hade tänkt vakna pigg, glad och extra supersmart så metodrapporten skulle bli klar! Förhoppningsvis blir den klar ändå för jag är pisselessp å den. Vill bara börja med C-uppsatsen. Dock har jag inte till fullo bestämt hur jag ska göra.

Jag ska i vart fall kolla upp lite röstnings beteenden i Europaparlamentet. Till Europaparlamentet väljer alla EUs medlemsländer in parlamentariker vart 5:e år. På hemsidan votewatch.eu finns det dokumenterat hur dessa röstat sedan 2004 i alla sk "roll-call"-omröstningar. Till EP röstar de flesta länder i proportionella val på de nationella partierna. Dessa partier ingår sedan i europeiska partigrupper. Till exempel så ingår Moderaterna och Kristdemokraterna i samma grupp, pirtatpartiet och MP i samma och Centern + Folkpartiet i samma. Vänstern och Sossarna tillhör däremot olika grupper.

Dessa grupper röstar sedan olika enhetligt i olika policyområden. Jag ska kika hur förändringen skett över tid, men även se om de istället röstar enligt den nationella majoriteten.

Solklart vad jag ska göra? Någon som är haj på statistiska metoder/program får gärna komma med tips!

Kommentarer
Postat av: Linn

Haha! Vad kul att du skriver om Europaparlamentet och använder dig av VoteWatch! Det gjorde jag också när jag skrev min C-uppsats i Stats! Enda skillnaden är att jag skrev om språk, hur ofta parlamentarikerna talade sitt modersmål. Vet inte hur många timmar jag spenderade på VoteWatchs hemsida..

2011-03-22 @ 22:37:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0