Att få leva som du vill

Jag har funderat lite på det här med frihet och att leva i en liberal värld, där alla accepteras. Funderationerna har kretsat kring miljöarbete och feminism. Att få vara fri från samhället. Att få vara fri från de förväntningar som finns.

Flertalet människor hävdar att ha en bil är detsamma som frihet. Dessa personer, som är så beroende av en tekniskpryl i deras dagliga liv, är de människor som jag avundas minst på denna gjort. Som på helt och fullt allvar tror att vara beroende av sak är frihet. Frihet, det är att vara fri, oberoende av något annat. Bilen ska underlätta vardagen, men när den är den främsta orsaken till frihetskänsla hoppas jag att dessa personer tänker om. Tänker på vad frihet egentligen är. Att vara beroende av något som sakta förstör vår miljö och därmed oss själva borde så som rökning indoktrineras i alla att det är dåligt. För mig är det samma sak, att vara beroende av något som i slutändan förpestar jorden. Rökning och onödig bilkörning. Bilar är nödvändiga, men bör användas när det inte finns ett alternativ. Rökning är alltid onödvändigt och jag kan inte förstå hur det ens får säljas. Vi har tydligen i Sverige råd att behandla människor som själva valt att förstöra deras kropp, men andra sjuka, de ska utförsäkras. Förbjud skiten, förbjud filmer som innehåller det. Ge polisen rätt att ge böter till dem som röker, och ännu högre böter om det finns en barn i närheten. Röka är onödigt och det är inte frihet att få röka. För det förstör för alla de som inte röker. Om det nu mot förmodan finns de som behöver röka av medicinska skäl, då kan de skaffa tillstånd. De som är nicotinberoende får använda plåster/tuggummi eller vad nu som funkar.

Jag har totalt tappat tanken med det här inlägget. Det jag ville säga var att jag vill leva i ett samhälle som är bättre. Där alla får vara som de vill, utan att de inskränker på någon annan. Det är väldigt sällan något vi gör i utvecklade länder inte påverkar de mindre utvecklade, eller vårt eget samhälle. Det jag önskar mest är att folk börjar leva som de lär, efter den moral de verkligen har. Här inkluderas även jag, för tro det eller ej men jag är inte bättre än någon annan. Mer frihet, mindre dubbelmoral. Då skulle världen bli bra!

Kommentarer
Postat av: sara

Jag tror jag förstår vad du tänker på. Kan själv ibland längta bort ifrån samhällssystemet som kräver att man arbetar och gör sina plikter. Tänk om man bara levde för att leva.

2011-08-22 @ 14:12:37
URL: http://smorgasvadgott.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0