Grillpremiär med den goaste marianaden!

Igår firade jag och Fredrik att han fått jobb på en snickarfirma. Självklart firades detta med grillat! Det finns inget som är godare! Varken chips, pannkaka eller hallonpaj kan slå det. Allt som är grillat är gott helt enkelt. Gjorde några grönsaksspett, majskolvar och fläskkotletter. Fläskkött har ju ibland en förmåga att bli torrt, men inte igår. Det var så ljuvligt mört och godsmakande. Så gott att jag dregglar av tanken! Självfallet hade jag gjort min egna släng ihop-marinad. Tycker inte om att förstöra gott kött med färdiggjord, men tydligen är det inte så många som vet hur marinering går till. Tänkte därför dela med mig av gomarianden, som den kallas när min mor gör den. Ingen får den lika bra som henne.

Marinad (passar bäst till fläskkött)
- Olivolja - några matskedar skulle jag tro på jag häller mest bara "lagom", går nog lika bra med rapsolja också.
- peppar - typ tio varv med en kvarn
- timjan - sådär lagom
- Salvia - världens godaste krydda, minst dubbelt så mycket som timjan.
- Mango chutney - gärna en med lite sting i, ca en matsked per 6 kotletter
- chilisås extra stark - en klutt skulle tro på 1-1½ matsked.
- Salt - kanske en tesked, vem vet?
- Soja - häll samtidigt som du säger abrakadabra så blir det nog perfekt.
- lite vitlökspulver, vitlökskrydda eller en liten krossad vitlöksklyfta.

Tror man egentligen först ska blanda i en skål och pensla på köttet men jag brukar blanda direkt på köttet och sedan röra om tills alla köttbitar har marinad på sig på båda sidor. Om det blivit för lite gegga att gegga in köttet med så häll dit lite extra olivolja.

Hoppas ni förstår mina väldigt exakta mått, men när man gör på en höft är det svårt att avgöra hur mycket man egentligen tar. Egentligen kan ni uteslta/lägga till det ni tycker passar, men en marinad utan fett i av ngn form är inte att rekomendera för då fastnar köttet bara på grillgallret. Och vem tycker det är roligt? Nej, just det ingen alls.

Just ja, marinering görs med fördel dagen före. Då hinner kryddorna krypa djupt in i köttet och göra det ritkigt smakrikt. Ju längre köttet marineras desto bättre, men visst flera veckor är nog inte att rekommendera. Sedan är väl mindre än tre timmar inte så optimalt heller.

Så, det var nog allt jag kan säga om marinader för tillfället!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0