Nyttomaximerande feminist?

Håller på att läsa igenom en bok om politisk feministisk teori och chockeras över hur många olika idéer det finns. Den ena konstigare än den andra, vissa riktigt, riktigt klyftiga. Jag har svårt att kunna titulera vilken sorts feminism jag själv tillhör. Tror att jag är någon blandning. Mest är jag en sån där utnyttjande feminist som tycker att Fredrik ska sköta hemmet medan jag pillar navel, bara för att kvinnor lagat mat i alla tider får han nu jobba för allt navelpillande män tidigare haft privilegiet till. Inte direkt PK, men vem är det egentligen? Villket outsökt får mig att tänka på Rational Choice-teorin. Kanske är jag en nyttomaximerande feminist?

Har nu två dagar på mig att skriva en hemtenta om slöjförbudet i Frankrike och hur man kan analysera det ur ett feministiskt perspektiv. Sedan, tro det eller ej, är kursen ÖVER!

Kommentarer
Postat av: Linn Antonsson

Åh vad kul det låter! Jag har varit och bestämt vilka kurser jag ska läsa idag. Nu måste bara de i Uppsala godkänna dem, men de brukar inte vara så petiga. Nu blir det politik för hela slanten :)

2010-09-30 @ 12:42:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0