Ljuva lön! Och inte alltför ljuva pengaångest..

Idag trillade en lön in på mitt konto, inte fyskam det! Lite klirr i kassan sitter aldrig fel!

För någon vecka sedan blev jag fundersam över vad jag egentligen lägger pengar på varje månad. I äkta Lyxfällananda har jag därför gjort en sammanställning från internetbanken i olika kategorier och även räknat ut ett snitt på mina utgifter. Den här sammanställningen har gjort mig besatt av att tänka på pengar. Jag känner mig som en anorektiker som räknar kalorier, men är en student med små inkomster. Något jag kan konstatera är att jag inte lägger spec mkt mat på att äta ute/alkohol. Det kanske beror på att det inte varit spec mkt festande de senaste månaderna. Det värsta med denna sammanställning är att jag nu sitter och väntar på 1:a juni så att jag kan fylla i majs synder i den. Så vad är de värsta utgifterna? Självklart hyran, sedan mat och kanske inte helt otippat resor.

Jag är mig själv evigt tacksam för mitt nyårslöfte. Konsumera mindre är lättare än vad man tror, spec då man ser till att aldrig ha några pengar på kontot. Mitt bästa tips på hur man konsumerar mindre är att ha två bankkonton. Ett som är kopplat till ett Visakort (UTAN kredit) och på det andra har man lön/studiebidrag/buffert. Sedan är det bara att se till att aldrig ha mer än 500 kr eller vad som känns personligt rimligt. Sedan ger man sig själv veckopeng på måndagar så är man pank till helgen och därför tar en drink mindre. Både bra för hälsa, ekonomi och eventuella offer för felstavade sms!

Kommentarer
Postat av: Ivarsson

Vet du Jessica, nu ska du få höra!! Jag satt igår i typ två timmar och läste om pensionen & sen om alla olika former av sparande på swedbank. Om spax och hedgefonder och allt vad det heter! Nu ska jag försöka mig på att bli lite ekonomisk. Eller ska jag säga, lite jessiconomisk?

2010-05-26 @ 08:01:49
URL: http://norrlander.blogg.se/
Postat av: Ivarsson

Ps!



Jaaaa, det ovantstående skrev jag bara för att du skulle bli liite liite stolt över mig. Liite.

2010-05-26 @ 08:02:53
URL: http://norrlander.blogg.se/
Postat av: Sara

Bara halva studiemedlet fick jag in på banken den 25, undra hur man ska klara nästa månad...

2010-05-26 @ 12:41:11
URL: http://smorgasvadgott.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0